tiistai 1. huhtikuuta 2014

Kaikkea sitä kirppiksellä oppii

Ompelurintamalla edistys on ollut hidasta, joten ei siitä nyt sen enempää. Sen sijaan haluan jakaa edellisen kirppiskierroksen löydön: luulin ostaneeni farkut, mutta sainkin oppitunnin niiden lyhentämisestä.
  

Farkut siis näyttivät aivan tavallisilta, enkä huomannut sovittaessakaan mitään erikoista. Mutta kun käänsin housut ensimmäisen käyttökerran jälkeen nurin, paljastui jotain erikoista.


Housut oli lyhennetty niin, että lahkeiden päälitikkaukset oli saatu säästettyä. Olen kuullut tästä lyhennystavasta, mutta en ole sitä koskaan itse kokeillut, koska olen laiska, enkä liian tarkka farkkujeni ompeleitten väristä. Mutta kaikille niille, joita väärän väriset tikkaukset häiritsevät, tässä tietoa yksityiskohdista: lahkeet oli katkaistu nilkan korkeudelta ja katkaistut reunat oli huoliteltu saumurilla. Sitten seuraa oveluus, nimittäin katkaistut pätkät oli ommeltu kiinni lahkeisiin aivan tikkauksen vierestä. Kun katsoo alla olevaa kuvaa ja tietää mitä hakee, niin sauman näkee, mutta veikkaanpa, että kuten minä, moni ei huomaa saumaa vaatteessa kun ei tiedä mitä etsiä.


Lopuksi saumanvarat oli silitetty lahkeisiin kiinni ilmeisesti pikapaltteesta napsittujen pätkien avulla.


Kaikista parasta tässä hommassa oli, että lahkeet oli lyhennetty minulle juuri oikeaan mittaan. Kiitos siis farkkujen lyhentäjälle, kuka ikinä oletkin!

2 kommenttia:

  1. Minä olen lyhentänyt niinkin, että olen säästänyt tuon liian pitkän osuuden sinne nurjalle puolelle. Olen siis ommellut lahkeen lyhentävän sauman lähelle lahkeensuukäännettä ja silittänyt ylimääräisen litteäksi. En ole kiinnittänyt sitä pistoilla tai pikapaltteella, koska kyseessä on kuitenkin ollut vain parin-kolmen sentin lepare. Tuon on voinut tarvittaessa purkaa jos tarvitseekin pidempiä lahkeita tai jos lahkeen suu on kulunut ja se tarvitsee ommella uusiksi.

    VastaaPoista
  2. Kiitos vinkistä! Tapasi vaikuttaa todella hyvältä keinolta pidentää farkkujen käyttöikää. Veikkaan, että näissä housuissa oli saumanvara silitetty lahkeeseen kiinni koska sitä on niin pitkästi, että se tulisi ulos lahkeesta ilman kiinnitystä.

    VastaaPoista