tiistai 5. toukokuuta 2015

Yksityiskohtia, yksityiskohtia

Vappuna ommeltujen vaatteiden esittely jatkuu, vuorossa yksityiskohtia täynnä oleva kesätoppi.


Ihastuin heti SK 5-6/2013 -lehden ilmestymisen aikaan paidan malliin (lehden malli numero 3 eli kukkadigiprintistä ommeltu toppi). Leikkasin paidan kappaleet noin vuosi sitten kun tein samasta kankaasta aiemmin esitellyn t-paidan. Ompelu kuitenkin tyssäsi ohjeen ensimmäiseen kohtaan, joka kuuluu näin: "Ompele poimulangat jokaiseen neljän etukappaleen merkittyihin kohtiin. Poimuta etukappaleiden kaitaleiden mittaan. Taita kaitaleiden pitkiltä sivuilta saumanvarat nurjalle ja ompele kaitaleet poimutusten päälle kappaleiden oikealle puolelle."
Siis apua! Olipa saatu poimutus, silittäminen ja harsiminen sekä paksuhkon epätasaisen ja venyvän trikoon tikkaaminen kuulostamaan yksinkertaiselta ja suoraviivaiselta. Vaikka olin jo etukäteen varma, että hommasta ei tulisi mitään, lopputulos on mielestäni aika siedettävä:


Oikeastaan koko paidan suosikkiyksityiskohtani!

Sen sijaan kokonaisuus osoittautui lopulta mielestäni itselleni huonosti sopivaksi. Yllä olevassa kuvassa vaikutelma ei ole aivan toivoton kun topin päällä on pitkähihainen, mutta alla olevasta kuvasta käy mielestäni aika selväksi miksi topin malli ei ole minua varten.


Ensinnäkin paidan pituus on aivan väärä minulle, se loppuu ikään kuin kesken. Helman tulisi olla vähintään 5-10 cm pidempi. Toisekseen kuppikokoni on aivan liian pieni tähän paitaan, se sopisi paljon paremmin ns. runsaspoviselle henkilölle. Ja vielä lopuksi, vaikka tein paidan ilman saumanvaroja omien mittojen mukaisella koon 36 kaavalla, paita on mielestäni minulle liian leveä hartioista.


Sen sijaan olin positiivisesti yllättänyt kuinka hyvin tuollainen runsaampi, vyötäröltä rypytetty malli sopii minulle takaa. Olen myös erittäin tyytyväinen paitaan teknisenä ompelusuorituksena. Ilmeisesti olen jossain vaiheessa oppinut jotain kun alan saamaan vähän vaikeammistakin jutuista sisäisen laaduntarkastajani kelpuuttamaa jälkeä. Kuten olen tainnut aiemminkin mainita, en yleensä oleta kummoisia tehdessäni vaatteita kaavasta ensimmäistä kertaa. Tällä kertaa ompelu oli alun säikähdyksestä huolimatta erittäin mukavaa ja valmiin paidan huono istuvuus ei harmita, koska siskoni osoitti alustavaa kiinnostusta paitaa kohtaan ja se saattaakin sopia hänen vartalolleen huomattavasti paremmin.

P.S. Valokuvissa jalassani vuonna 2008 itse ommellut farkut.

P.P.S. Tulossa vielä yksi postaus vappuna valmistuneista vaatteista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti